تبلیغات
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
حریم دوست

حریم دوست
با ولایت زنده ایم ** تا زنده ایم رزمنده ایم 
نویسندگان
دریافت کد صلوات شمار
نظر سنجی
نظرتان راجع به مطالب سایت چیست؟





بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

اخیرا این پیامك ها را زیاد مشاهده می كنیم كه :

«هرکس پایان ماه صفر را به من بشارت بدهد بهشت بر او واجب هست.» و یا«من بشرنى بخروج الصفر بشرته بالجنة».

یكی از مسایلی كه امروزه در افواه عموم مطرح شده و به عنوان امر مشهور نگریسته می شود ، خوشحالی پایان ماه صفر و ورود به ماه ربیع الاول از ماههای قمری است. این خوشحالی كه ریشه در برخی نقل ها دارد - و برخی از آنها ذیلا ذكر خواهد شد - احیانا توجه به صحت مطالب دیگری كه درباره ماه ربیع گفته می شود را كمتر می كند و احادیثی بعضا غیر مقبول منتشر می گردد.

پدیده پیامك و ارسال پیامهای شادباش نیز عامل موثری در اشاعه ی تلقی تواتر حدیث «بشارت خروج ماه صفر»از حضرت پیامبر ص گردیده است.

اما اینكه حقیقت امر چیست و این نوع نگاه از كجا نشات گرفته و اصولا آیا این حدیث صحیح است یاخیر؟ مساله ای است كه در صددیم در این پست در سه مطلب و یك نتیجه بیان نماییم.

 



مطلب اول : نحس بودن ماه صفر

تلقی نحوست ماه صفر بر اساس برخی اقوال و برخی از قراین حوادث تلخ تاریخی ، موضوعی است كه در كتابهایی مانند مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی نیز مورد توجه واقع شده است كه ایشان در فصل «بیان نحوست ماه صفر و راه رفع آن » می آورند:

آگاه باش كه این ماه (صفر) معروف به نحوست و بد یمنى است و براى رفع نحوست و بد یمنى چیزى بهتر از صدقه دادن و خواندن دعاها و استعاذات‏ وارده نیست و اگر كسى بخواهد از بلاهاى نازله این ماه،محفوظ بماند،چنان‏كه محدّث فیض و غیر او فرموده‏اند،هر روز ده مرتبه بخواند:

یَا شَدِیدَ الْقُوَى وَ یَا شَدِیدَ الْمِحَالِ یَا عَزِیزُ ... الخ.

مرحوم شیخ عباس قمی در ادامه مطالب دیگری را نقل می كنند.

شهید مطهری با دقت همیشگی خود در مسایل علمی ، ضمن روشنگری این مطلب ، ذاتی بودن نحوست ایام را رد كرده و شوم بودن را منتسب به اتفاقات شوم می‌داند نه خود آن ایام. ایشان می آورند كه :

در موضوع نحوست ایام دو مسئله است. یک مسئله این است که ما برخى روزهاى سال را مبارک مى‏شماریم و برخى را نحس و شوم، به اعتبار حادثه‏اى که در آن روز واقع شده؛ و مقصود ما این نیست که این روز از آن جهت که این روز است مبارک است یا این روز از آن جهت که این روز است شوم است، ... مثلًا ما روز عید غدیر را روز مبارک مى‏دانیم ولى نه به اعتبار اینکه هجدهم ذى‏الحجه [است‏] ... یا [چنین نیست که‏] دهم محرم روزى بوده که از اوّلى که عالم ساخته شده اصلًا این روز، بد ساخته شده، شوم ساخته شده و حادثه کربلا در روزى واقع شد که بالذات شوم بود ... حادثه کربلا هم در یک روز شوم واقع شد. یک وقت انسان این طور فکر مى‏کند.

این [طرز فکر،] اساسى نمى‏تواند داشته باشد. ... دهم محرم شومى خودش را (نه اینکه بالذات شوم است) از شهادت امام حسین دارد نه کشته شدن و قتل امام حسین شومى خودش را از دهم محرم دارد...

ر.ك. مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى، ج‏۲۶، صفحه ۷۳۳ الى ۷۳۹)


مطلب دوم : شادباش ورود ماه ربیع

ماه ربیع الاول از ماههایی است كه شامل ایام شادی است از جمله مرحوم علامه مجلسی در بحارالأنوار ج : 95 صفحه 352 باب «فضل الیوم التاسع من شهر ربیع الأول و أعماله» روایت جالب و تقریبا طولانی را متذكر می شوند كه در بخشی از آن چنین آمده است :

... روزی با جمعی از برادران خود به حضور مولای خود امام حسن عسکری علیه السلام مشرف شدیم در سامرا در مثل این روز (نهم ربیع) که شما به نزد من آمده اید. چون اجازه گرفتیم و به خدمت آن حضرت رسیدیم.

وَ كَانَ بَیْنَ یَدَیْهِ مِجْمَرَةٌ یُحْرِقُ الْعُودَ فِیهَا بِنَفْسِه : دیدیم آن حضرت مجلس خود را آراسته و مجمره در پیش خود گذاشته است. و به دست مبارک خود عود در آن مجمره می اندازد و مجلس خود را مزین گردانیده است و بر غلامان و خدمتگزاران خود جامه های فاخر پوشانیده... تا آخر روایت.

مطلب سوم : روایت من بشّرنی بخروج الصفر

اما روایتی كه مشهور شده است كه« هرکس پایان ماه صفر را به من بشارت بدهد بهشت بر او واجب هست.»

مستندات این روایت چنین است :

مرحوم شیخ صدوق در كتاب علل الشرایع این حدیث را به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است كه:

پیامبر اکرم روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرموند: «اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنه» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد قبا خارج شدند تا از در دیگر مسجد وارد شوند و خود اول کسی باشند که مستحق بهشت گردند!. پیامبر که متوجه این موضوع شدند، به عده ای که در مسجد باقی مانده بودند، فرمودند: «إنه سیدخل علیکم جماعه یستبقون فمن بشرنی بخروج آذار فله الجنه» یعنی هم اکنون عده زیادی از در مسجد وارد می شوند، تنها کسی که مرا به پایان ماه آذار خبر دهد، او اهل بهشت است. پس آن عده برگشته و وارد مسجد شدند در حالی که ابوذر در بین آنها بود.

پیامبر از آنان پرسید: «فی أی شهرٍ نحن من شهور الرومیه؟ یعنی در کدام ماه از ماههای رومی قرارداریم؟ تنها ابوذر گفت: یا رسول الله از ماه آذار خارج شده ایم. پیامبر فرمود: ابوذر، این را می دانستم ولیکن دوست داشتم اصحاب من مردی را که اهل بهشت است بشناسند.{علل الشرایع،ج1ص176}

می بینیم كه حضرت در این روایت فقط پرسیدند در کدام ماه از ماههای رومی قرارداریم؟ و از طرفی بنا به فرموده حضرت ، آذار از ماههای رومی است در حالی كه صفر از ماههای قمری است.

شاید اینان « آذار »را به «صفر» تعبیر ببرند كه در اینصورت باید گفت این امر غیر محتمل است زیرا همانگونه كه بیان شد آذار در كلام پیامبر از ماههای رومی است.

علاوه بر اینكه همانطور كه از متن روایت پیداست خطاب پیامبر برای شناخت اهل بهشت(ابوذر) در میان جمع مسلمین است نه اینكه اصل بشارت را مورد توجه قرار داده باشند.

اما روایتی نیز در تفسیر روح البیان نقل شده است كه البته در جوامع روایی دیگر یافت نشده است و مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی نیز در المراقبات آنرا بیان نموده است ولی سندی بر این قول نیاورده و به همین دلیل نمی توان مورد استناد قطعی قرار گیرد مگر اینكه در بین علمای حدیث مورد توجه قرار گیرد. متن آن روایت استناد شده این است : «من بشرنى بخروج الصفر بشرته بالجنة».( تفسیر روح البیان، حقى بروسوى، اسماعیل، ج ‏4، ص 325، دار الفكر، بیروت.)



نتیجه :

به صورت اجمال در این كه ماه صفر از ماههای نحس و غم و ماه ربیع از ماههای شادی است روایات و مطالبی از بزرگان وارد شده است اما دلالت این مطالب بر خصوص نقلهایی مانند وعده ی به بهشت و ... تایید نمی شود. و اگر افرادی برخی اعمال و آداب انجام شده از جمله در زدن هفت مسجد! در اول ماه ربیع را به دین نسبت دهند ، بدعت و حرام خواهد بود؛ زیرا بدعت در دین و شرع به معنای " نسبت دادن چیزی به دین است در حالی که در واقع جزء دین و شریعت نیست".

بنابراین لازم است در عین توجه به مناسبت‌های دینی در این ماه ربیع الاول و ابراز شادمانی خود، از ترویج باورهای غلط و وارونه از دین اجتناب نماییم.

 
 



طبقه بندی: مذهبی،، مناسبت ها،،
برچسب ها: ربیع الاول، احادیث، روایات،
دنبالک ها: منبع: وبلاگ مدرسه علمیه معصومه(س) شهرضا،
[ سه شنبه 2 دی 1393 ] [ 10:23 ق.ظ ] [ سید ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً



IranSkin go Up
Online User

پیغام ورود و خروج